Özel günler; yıldönümleri, kutlamalar, bayramlar, hatırlatmalar, toplumsal farkındalık oluşturan içerikler hayatımıza anlam katıyor. Kimi birlik ve mücadele ruhunu canlandırıyor, kimi eğlendiriyor, kimi de unutulmaması ve korunması gereken değerleri hatırlatıyor.

Birçok meslek için kutlanacak gün var ve bu günler meslek sahipleri için oldukça anlamlı.

Birkaç örnek;

10 Ocak Gazeteciler Günü

05 Nisan Avukatlar Günü

12 Mayıs Dünya Hemşireler Günü

24 Kasım Öğretmenler Günü

30 Mart ya da 1 Temmuz Doktorlar günü ve 14 Mart Tıp bayramı gibi…

Araştırmacılık zor zanaat. Çok büyük emek ve çaba gerektiren bir meslek. Araştırmalar, dünyanın her yerinde olduğu gibi ülkemizde de ilgi çekiyor. Ancak kamunun araştırma süreçleri hakkında fikri çok az…

Şimdinin konusu kamuda araştırmacılığa dair farkındalığı artırmak iken, yarının konusu sektörün başarılı gençlerle devamlılığını sağlamak…

Araştırma sektörünün gençler için cazip hale getirilmesi, sektörün en önemli kaynağının sürekliliği için kritik. Araştırmacıların kutlama günü, araştırmacılar için motivasyon, kamu için ise hem bilgi hem de farkındalık açısından oldukça önemli.

2017 yılında bu düşüncelerle facebookta aşağıdaki yazıyı yazmış ve gün için öneri de istemiştim. Bu öneri hem beğenilmiş hem de oldukça eğlenceli yorumlar gelmişti.

O dönem Fulya Durmuş başkanlığındaki Türkiye Araştırmacılar Derneği Yönetim kurulu üyesiydim. Bu fikri derneğe taşıdım ve üzerinde çalışmaya başladık. Özel günleri ve tarihleri inceledik.

Türkiye Araştırmacılar Derneği’nin ilk toplantı kararının imzalandığı tarih olan 2 Mayıs gününü seçtik. Böylece günün gelecek nesillere miras bırakılacak bir hikayesi de oldu.

Daha sonra konu ESOMAR’a taşındı 2 Mayıs kabul edildi ve içgörü eklendi.

Fikri ortaya atarken odağım araştırmacı olsa da “araştırma ve içgörü” gününe itiraz etmedim. Her zaman bir yerlerden başlamak iyidir.

2018 ve 2019 yıllarındaki 2 Mayıs kutlamalarında kullanılan motto ve logo.

 

2020 yılı itibari ile gün “Pazar Araştırma günü” olarak kutlanıyor.

Yazının amacı dünyaca kabul edilmiş bir günün değişimini eleştirmek değil elbette. Her ne kadar tüm araştırmacıları (araştırma şirketlerinde, bağımsız, üniversitelerde ya da araştırma verende çalışanları da… ) kapsamak üzere planlanmış bir günün (ki artık gün değil hafta oldu ki bu olumlu bir gelişme) sadece pazar araştırmaları ile kısıtlanmasının yanlış olduğuna dikkat çekmek istedim. Zira pazar değil pazarlama araştırmaları da olsa tüm araştırma sektörünü kapsamıyor. Kamuoyu ya da başka bir deyişle sosyal araştırmalar dışarıda kalıyor.

Kısaca, günün ismi en kritik kararlara (özel sektörde ya da kamuda) yön verici hizmet veren araştırmacılara meslekleri ile gurur duyma, verdikleri hizmeti anlamlandırma ve kamuya anlatma amacından uzaklaşıp araştırmayı tanımlamaya kaydıkça bizi 2018’de heyecanlandıran gayeden uzaklaşılıyor.

Türkiye Araştırmacılar Derneği’nin düzenlendiği zirvenin 2022 teması insan ol, insan odaklı ol idi.

Umarım gelecek sene 2 Mayıs ARAŞTIRMACILAR GÜNÜ olarak kutlanır.

 

İçeriği Şimdi Paylaş